onsdag, januari 16, 2013

Dag 30: Vila och formtoppning

Nu är det inte länge kvar till Det Stora Målet, Dubai Marathon. Den sista tunga veckan, den femte här i Kenya, slutade på 200,6 km. Den innefattade tre långpass på mellan 30,6-33 km; dessa sprang jag på tisdagen, fredagen och söndagen. På lördagen var jag iväg med orienterarna till grannbyn Iten och sprang distans i långbacke (500 m stigning på c:a 14 km). Jag började min formtoppningsperiod med helvila och massage i måndags, då det återstod 12 dagar till loppet. I går sprang jag lätt distans, 10 km @ 4:29. Det blir något liknande i eftermiddag, kanske lite längre. Jag planerar att köra ett flytpass i marafart i morgon, antagligen i form av 3x3000m med generös vila. Hade egentligen tänkt köra det passet i dag, men jag är fortfarande lite öm i musklerna efter massagen så jag tar det lugnt i dag. Sedan är det ju också så att den här typen av pass inte ska vara ansträngande, utan jag vill springa i tävlingsfart med bra känsla. Kanske blir det lite kämpigt ändå med tanke på höjden och "terrängen", men det ska hur som helst inte vara något tufft pass. I morgon är jag nog ännu lite piggare i benen, efter mer vila, och dessutom får jag sällskap av orienterargrabbarna på passet!

Jag har sett att det i bloggarkretsar är mycket populärt med något slags sammanfattning av det gångna året, och jag har med nöje läst ett flertal väl författade sådana summeringar. Jag har lite att skriva om, jag med, men jag väntar förstås med det till att säsongen är över. Eftersom 2012 blev ett märkligt tävlingsår, där jag kunde börja träna ordentligt först på våren, så räknar jag Det Stora Målet som avslutning på året. Jag har ju satt 2:26:xx som mål för säsongen, det återstår att utföra.

För att fixa en tid på 2:26 tänker jag gå ut i ungefär samma stil som i Amsterdam. Där passerades halvmaraton på 72:34, det kändes som en lagom öppning. Alltså är det ett tempo runt 3:27 min/km som jag siktar på att hålla. Lyckas jag undvika mjälthugg, som jag drabbades av i Amsterdam, tror jag mig kunna hålla den farten rätt bra, men jag kalkylerar med en viss fartminskning mot slutet av loppet. Jag börjar känna mig taggad nu, ska bli riktigt kul att komma ner på 0,1 m ö.h. och känna sig lätt och stark!

Avslutar inlägget med bilder från trippen till Iten och Kerio View, där vi käkade lunch efter backlöpningen. Tack för att ni följer min blogg!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar